Assalamualaikum semua. Maaf agak lama ekin mengabaikan blog ni. Kebetulan ekin ada urusan emergency di Brunie hampir 2 minggu jadi ekin terabai kan blog kesayangan ekin ni. So hari ni ekin nak cerita tentang perniagaan yang membantu orang lain. Apa maksudnya? Pernah dengar?
Secara jujurnya selama ni ekin pernah berniaga shawls secara online,tapi disebabkan ekin tiada MENTOR yang bagus,ekin main redah dan langgar dinding jer,maka hasilnya pun langgar dinding sahaja lah. Hampir setahun ekin buat business shawl dan akhirnya ekin tidak lagi meneruskan atas sebab-sebab tertentu. Pada waktu itu sekitar tahun 2009-2010 kalau tak silap.
Ekin jumpa business Shaklee pada tahun 2013 bulan October. Dan kemudian ekin register hanya untuk MAKAN SENDIRI. Tak pernah terfikir pun nak buat business sebab masa tu fikir gaji husband ekin dah besar dan husband juga tidak lah begitu mengalakkan ekin buat bussiness,pintanya hanya menjadi isteri solehah merangkap suri rumah sepenuh masa hehehe. Namun atas dorongan leader-leader yang hebat,ekin intai juga peluang dalam Shaklee ni. Dan alhamdulillah setelah setahun bersama Shaklee dari bonus makan sendiri RM80 sahaja kini ekin berjaya gengam bonus 4 angka . Syukur Ya Allah.
Konsepnya mudah,bantu orang lain untuk bantu orang lain. Nampak senang tapi hakikatnya jika niat kita tidak diperbetulkan dari awal,pasti kita takkan dapat apa yang kita patut dapat. Dalam Shaklee ekin dibimbing membantu orang lain yang mempunyai masalah kesihatan. Ramai rakyat Malaysia ni yang sakit tetapi malu hendak mendapatkan rawatan alternative dengan berikhtiar bersama suplemen Shaklee.
Pentingnya menjadi SID ialah anda perlu tahu tentang produk dan info tambahan. Kerana tanggungjawab yang kita pikul amat berat. Kita bbertanggungjawab ke atas ke semua customer yang membeli dan layak mendapat free konsultasi dari kita. Alhamdulillah setakat ni ramai customer berpuas hati dengan servis yang ekin berikan. Tiada lain dari rasa bersyukur sangat kerana mereka gembira setelah merasai pelbagai perubahan dari segi kesihatan dan kehidupan mereka.
Jom kita lihat sedikit feedback dari customer yang sudah berhubung dan menjadi customer tetap ekin.
Customer membeli Meal Shakes untuk anak-anaknya yang lemah sistem imun badan kini gembira kerana beliau juga sukakan rasa meal shakes yang sangat sedap seperti aiskrim vanilla!
Customer yang sama berpuas hati dengan tips dan info yang ekin kongsikan bersamanya,terima kasih kerana turut mendoakan ekin.
Customer merangkap kawan lama yang sedang mencari milkbooster untuk anak sulungnya berpuas hati selepas mengamalkan ESP dan Alfalfa buat pertama kalinya.
Customer dari johor yang berpuas hati dengan ESP dan Herblax selepas pertama kali mencubanya. Customer mempunyai masalah perut buncit dan sering keletihan sebelum ni. Beliau sangat rajin meminta pelbagai tips dari ekin sepanjang consulation dan amat berpuas hati dengan layanan ekin padanya. Beliau juga sukakan rasa ESP yang sangat sedap!
Kesimpulannya disini,kita perlu membantu menyelesaikan masalah orang lain jika kita mahu maju dalam bussines. Bukan sekadar menjual tanpa sebarang guidline yang betul. Itu sebabnya penting memilih Distributor Shaklee yang mempunyai ilmu dan dapat membantu anda yang mempunyai masalah untuk diselesaikan. Ekin menawarkan servis selepas pembelian secara percuma kepada semua customer ekin dan ekin sering up date bersama mereka untuk mengetahui perkembangan mereka. Orang kata,bonding session bersama customer tu perlu. Biar mesra. Jangan terlalu strict pula hehe nanti customer takut nak tanya hehehe.
Cuma pesanan ekin pada distributor lain,lumrah jika ada customer yang bertanya kemudian diam seribu bahasa,ada yang bertanya berjam-jam akhirnya tidak jadi beli. Awal pembabitan ekin dulu memang ekin dapat yang macamni,tapi kuncinya ialah SABAR. Semuanya yang berlaku ialah UJIAN MENDIDIK HATI. Dalam business pasti ada cabaran dan ujian. Hanya minda yang kuat dapat atasi segala cabaran tersebut. Dan kita takboleh give up. Give up adalah sifat orang yang malas dah tak berani hadapi cabaran. Jika dalam business Shaklee pun anda give up,tak mustahil dalam business lain anda akan bersikap cara yang sama juga. So kalau nak buat,buat sampai habis!!!
Dan kepada customer juga,adalah lebih elok jika anda tidak MENGAMBIL MASA yg lama para distributor jika tiada niat untuk membeli secara serius. Kerana pada kami,masa ialah EMAS intan berlian yang tak ternilai. Jika anda tidak berhasrat untuk membeli,janganlah bertanya soalan hingga berjam-jam lamanya ye. Kita perlu memahami para penjual dan kami sebagai penjual juga akan belajar memahami para pembeli sebab kami faham lumrah customer tak sama,cara yang berbeza dan selera yang berbeza. Kena saling faham memahami.
Apa pun kita perlu belajar menghargai masa orang lain barulah orang lain menghargai masa kita. Hormat menghormati itu juga perlu. Nada bahasa juga jangan terlalu keras. Baik penjual mahupun pembeli kita sama-sama punya hati dan perasaan. Sama-sama lah kita ubah menjadi lebih baik,insyaAllah rezeki akan bertambah melimpah ruah lagi diantara kita ye.
Nur Ashikin Amirudin (Ekin Hoza)
Shaklee ID 1069965
SMS/Whatsapp : 019-3739052
Email : info.nutrisisihatekin@gmail.com
Facebook page : Nutrisi Sihat Ekin
Facebook personal : Ekin Hoza
COD Area : Desa pandan , Kg Pandan , Ampang Point , KLCC Tesco Ampang , Wangsa Walk dan kawasan yg berhampiran.
Pos ke seluruh Malaysia
No comments:
Post a Comment