Friday, May 23, 2014

Kisah Saya Bersama Shaklee : Resdung dan Eczema


Assalammulaikum semua. Dan selamat berhujung minggu. Esok hari sabtu dan ahad pasti ada banyak perkara yang perlu kita uruskan kan? Nak tambah energy saya selalu akan ambil ESP Shaklee bancuh dengan susu low fat milk dutchlady. Memang sedap. Rasa bertenaga dan freshhhhhh sangat. Korang kena cuba tau! Tak cuba tak tahu...

Ok entry ni saya nak cerita kan kisah saya yang mempunyai resdung dan eczema. Saya nak cerita pasal ezcema dulu. Saya yakin ramai sahabat dan pembaca blog ada sakit ni kan? Tak perlu malu sebab sakit ni bukannya berjangkit. Terjadi ezcema sebab dalam badan kekurangan satu sel yang patut kita ada. Ni pun saya dapat info dari doktor klinik pakar kulit Seh di Johor Bharu. Saya pergi klinik pakar di johor semasa saya masih menetap di Singapura tahun lepas. Klinik ni memang ada kawan rekomen sebab bagus dan famous kat JB ni. So doktor bagi saya ubat sapu,buih pembersih dan steriod.

Yes bila cakap steriod....saya pun gerun. Kita semua tahu steriod membahayakan jika ambil dalam jangka masa yang panjang. Saya sapu semua ubat tu selamat 2 bulan tak miss dan alhamdulillah eczema saya berkurangan cuma sesekali datang balik sebab ezcema tak boleh dihilangkan...ianya hanya boleh dikawal sahaja. So saya terfikir sampai bila ye nak bergantung dengan ubat,why not saya cuba Shaklee? Shaklee kan ada set untuk orang yang ada ezcema. So saya cuba ambil Alfalfa,Vit C,B Complex dan Omega Guard. Disamping tu saya masih amalkan minum ESP.

The result is fantastic!! Kalau saya lupa sapu ubat pun,kurang rasa gatal di kawasan kaki dan jari kadang-kadang. Alhamdulillah tak pernah naik ke muka atau badan. Saya ada ezcema sejak belajar di tadika lagi. Kadang-kadang sampai berair bisa dan berdarah sebab garu-garu. Saya masih budak-budak...apalah yang saya tahu masa tu. Parent pun kurang pengetahuan tentang ezcema,cuma mereka bagitahu saya alergic dan darah manis. Zaman dulu-dulu tak ada pendedahan sangat pasal ni. So kena control makan seafood dan elakkan duduk kat tempat berhabuk/karpet berbulu dan kena basuh baju dengan bersih takut ada hama atau bakteria yang masih belum hilang. But still...sampai saya dah dewasa...umur 26 tahun..bayangkan saya tanggung sakit eczema ni selama 26 tahun. Sedih sangat sebab rasa tak perfect macam orang lain. Memang saya malu. Nak pakai skirt pun tak boleh sebab parut ezcema sana sini. Paling sedih orang cakap ni kudis buta. Macam-macam orang cakap bila 'ternampak'.

Saya kahwin umur 27 tahun,suami tegur pasal ezcema...masa tu memang malu takleh nak cakap apa la kan...saya diam jer. Tak tahu nak cakap apa. Tapi suami saya positive,dia yang bawa saya ke klinik pakar tu. Kalau bukan kerana dia,saya pun taktahu nak rawat macamana ezcema ni sebab masa bujang dulu gaji kecil jer jadi tak mampu nak pergi klinik pakar atau swasta. Hanya bergantung dengan ubat farmasi jer. Ubat farmasi pun ada chemical based...macamanalah nak baik kan?

Saya juga ada resdung...dari zaman belajar kolej,jerawat naik kecil-kecil kat dahi dan sekitar pipi...hidung gatal sangat. Saya tak boleh makan durian,kalau makan telinga saya akan gatal miang macam ada ulat dalam tu! Suffer sangat. Dahla saya suka makan durian haha..so terpaksa korbankan nafsu makan durian tu. Kalau bersin setiap pagi tak payah cakapla...always!! Selsema jer memanjang... Tuala kecil sentiasa ada kat tangan. Masa bersin tu rasa macam nak tercabut jer hidung ni! Masa tu dah takut...takut ada kanser hidung...eishhhh ngerinya kalau difikirkan balik.

So saya pergi buat rawatan resdung dari Kl sampai ke Kedah pun ada. Tapi kejap jerla ok...lepas tu datang balik. Duit habis. Masa habis. Penat stress semua ada. But lepas saya makan Alfalfa untuk rawat ezcema,saya dapat bonus rawat resdung sekali! Rupa-rupanya Alfalfa bantu resdung juga. Saya dah tak bersin pagi-pagi,jerawat dah surut dan makin susah nak naik..dah tak perlu rawatan resdung asap tu lagi. Best sangat!! Bukan tu jer,saya ada masalah sembelit,ambil alfalfa tiap pagi...lepas tu mesti membuang dengan jayanya! Badan rasa ringan sangat..memang syok!

So pada yang ada masalah resdung dan eczema tu,jangan sedih jangan risau. Korang kena cuba Shaklee sebab Shaklee ada pelbagai alternatif terbaik untuk bantu masalah yang kita ada. Saya dah cuba dan berjaya. Dan ramai lagi yang ada masalah sama dah berjaya settelkan masalah diorang.

Product Shaklee ni takda chemical based. Smuanya natural ingredient dan selamat digunakan. Jangan tunggu lama-lama untuk rawat resdung dan ezcema...mencegah lebih baik dari mengubati. Set resdung ni tahan berbulan2... Saya amalkan Alfalfa,Vit C dan B Complex. Saya juga ada menambah Omega Guard dan Vita E utk hilangkan parut ezcema. Alhamdulillah kini saya bebas dari resdung dan eczema juga sudah berkurang :) Syukur Alhamdulillah...


No comments:

Post a Comment