Saturday, June 7, 2014

Radikal Bebas,atasinya dengan Vita E Shaklee

Daripada berbagai teori mengenai penuaan, sehingga kini hanya teori radikal bebas yang diterima ramai. Teori ini mula diketengahkan oleh Professor Denham Harman pada tahun 1954. Ia menyatakan bahawa penuaan disebabkan oleh pengumpulan perubahan dalam badan yang disebabkan oleh molekul reaktif tinggi yang dikenali sebagai radikal bebas.


Dari mana datangnya radikal bebas dan apa kesannya?
 
Sel badan kita menggunakan oksigen untuk menghasilkan tenaga. Di dalam proses tersebut, kadang-kadang oksigen akan bertindakbalas dengan sebatian badan dan menghasilkan molekul yang sangat tidak stabil. Molekul ini dikenali sebagai radikal bebas. Selain dari proses biasa badan kita, faktor alam sekitar seperti pencemaran udara, asap rokok, radiasi, bahan kimia dan lain-lainnya akan menambahkan lagi pembentukan radikal bebas. Masalah akan timbul apabila jumlah radikal bebas melebihi daripada yang mampu dihapuskan oleh sistem badan. Keadaan dikenali sebagai stres oksidatif.
Radikal bebas adalah molekul yang elektronnya tidak mempunyai pasangan. Ini membuat ia menjadi tidak stabil dan tersangat reaktif. Untuk kembali stabil, radikal bebas akan segera merampas elektron dari sebatian yang stabil tetapi lemah pertahanannya. Sebatian tersebut adalah sel badan kita. Pencerobohan ini merosakkan sel, merubah fungsi dan juga DNAnya. Kerosakan ini melibatkan semua sel baru yang mewarisi DNA tersebut. Semakin usia meningkat semakin bertambahlah sel badan yang rosak, justeru semakin banyaklah fungsi semula- jadi badan yang tergendala dan ianya mengundang berbagai masalah kesihatan.
Kajian-kajian yang dijalankan di zaman moden ini telah menemui pertalian antara stres oksidatif dengan lebih dari 200 jenis penyakit. Antaranya kanser, arthritis, kencing manis, penyakit buah pinggang, penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson, buta akibat usia dan lain-lain penyakit degeneratif.

Bagaimana hendak tangani radikal bebas?
 
Badan kita memerlukan antioksidan untuk memusnahkan radikal bebas. Namun begitu badan kita tidak mengeluarkan anti-oksidan, ia bergantung kepada bekalan yang diperolehi dari makanan kita. Seperti yang telah diketahui ramai, anti-oksidan boleh diperolehi dari Vitamin C, Vitamin E dan beta karotina.

********

Bermakna,selain VIT C sustained realease dan CAROTOMAX (beta karotina) kita juga amat memerlukan VITA E Complex untuk menangani radikal bebas.


Kelebihan Vita E Complex Shaklee ialah :

1.Vitamin E boleh mencegah kanser kerana peranannya sebagai antioksidan yang menghapuskan radikal bebas dalam tubuh yang menyebabkan kanser.

2. Melambatkan proses penuaan kerana apabila radikal bebas dimusnahkan, sel-sel badan kita akan terjaga dan tidak akan rosak.

3. Membantu melindungi vitamin A dan vitamin C dari dimusnahkan.

4. Disebabkan sifatnya yang antioksidan, vitamin E melindungi selaput sel dari dimusnahkan. Jadi sel kita akan sentiasa sihat.

5. Menolong sel menyerap oksigen

6. Mengurangkan keperluan oksigen untuk jantung, jadi jantung kita akan mengepam dengan lebih efisyen.

7. Merangsang bahagian-bahagian tubuh yang lebih berkesan untuk melawan jangkitan.

8. Melindungi sel badan dari pencemaran alam sekitar.


Vita E juga amat berkesan untuk menghilangkan parut di kulit wajah dan badan kita. Juga berkesan dalam membantu merawat parut melecur. Yang paling bagus ia juga boleh dijadikan masker untuk kulit wajah yang lebih halus dan cantik. Vita E juga  mempunyai anti penuaan (awet muda) untuk kulit wajah kita dan juga amat baik untuk kesuburan lelaki dan perempuan.

Vita E terkandung dalam Set Kesuburan dan Set Kecantikkan Kulit :

Set Kesuburan :
-------------------
-Vita E Complex
-Zinc Complex
-Gla Complex
-B Complex

Set Kecantikkan Kulit :
-------------------
-Vita E Complex
-Vit C Sustained Release
-B Complex
-ESP (Eneryzing Soy Protein)

Setiap pembelian FULL PACK dengan saya akan menerima jadual lengkap permakanan dan FULL SUPPORT di dalam group EXCLUSIVE khas customer-customer saya.


Your Beauty and Health Expert,

Ashikin Amir
Shaklee Id 1069965
SMS/WHATSAPP 019 373 9052
Email : zaujah5512@gmail.com

 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.   

No comments:

Post a Comment