Monday, January 19, 2015

Cara mencegah jerawat dengan berkesan

Assalamualaikum semua..kita cerita pasal jerawat harini yer..Semoga ianya bermanfaat buat anda.
 
Macamana JERAWAT terbentuk?
 
Jerawat adalah masalah kulit yang paling biasa kedengaran. Jerawat disebabkan oleh sebum yang dibuat oleh kelenjar sebaceous dalam pori-pori dikeluarkan secara berlebihan. Sebum yang berlebihan ini akan menutup pori2 dan menyebabkan munculnya bintik hitam atau blackhead. Apabila bakteria di bawah kulit membiak dan membebaskan enzim yang memecahkan sebum ini, maka terhasillah jerawat.
 
 
Sekarang dah tau kan macamana munculnya jerawat tu? Hehehe..
 
 
 

Pedihnya lagi-lagi kalau jerawat batu aduhhh pedih giler!!
 
 
 
So macamana kita nak atasi masalah jerawat ni? Takkan picit. Picit lagi lahhhhh jerawat tu balas dendam kat kita. Dia kasi parut jerawat. Haha.
 
Jerawat biasanya berlaku kepada remaja, kerana pada masa ini tubuh menghasilkan testosteron dan hormon kedewasaan lain yang meningkatkan penghasilan sebum itu tadi.
 
Jerawat biasanya banyak terjadi di bahagian muka, belakang, dada dan bahu kerana di situ terdapat banyak kelenjar sebaceous.Penyebab jerawat sering disalahtafsir. Ramai yang menganggap jerawat disebabkan oleh faktor kebersihan dan pemakanan. Misalnya makan kacang, coklat… boleh menyebabkan jerawat. Sebenarnya faktor2 di atas boleh memburukkan lagi keadaan, tetapi bukan punca jerawat.


Cara mencegah jerawat:

1. Cuci muka dengan pencuci yang halal dan kurang bahan kimia
2. Kurangkan penggunaan syampu atau minyak rambut yang berminyak.
3. Makan banyak buah-buah, sayur dan air secukupnya.
4. Dapatkan rehat secukupnya.
 
 
Supplement yang membantu untuk mencegah jerawat:
 
1. B Complex – membantu menstabilkan hormon dan emosi
2. Vitamin C – menjaga kesihatan kulit
3. Vita Lea – vitamin dan mineral lengkap, antaranya membantu dalam metabolisma gula. Jika anda ada masalah dengan metabolisma ini, anda terdedah kepada jerawat.
 
 
Supplement untuk merawat Jerawat:
 
1. Vitamin E – membantu mengurangkan parut
2. Zinc Complex – melegakan ketidakselesaan akibat jerawat dan menyembuhkan kulit yang rosak
3. GLA Complex – menyembuhkan kulit yang rosak

Rawat sebelum parah. Sebab wajah kita ni kana set kita juga,setiap hari kita jumpa orang jadi kita taknaklah rasa rendah diri dengan muka yang berjerawat dan berparut kan. So ikhtiar dengan suplemen Shaklee adalah salah satu cara untuk kita dapatkan kembali kecantikkan asli kita. Suami pun pandang tak berkelip tau hehe.



Nur Ashikin Amirudin (Ekin Hoza)

Shaklee ID 1069965
SMS/Whatsapp : 019-3739052
Email : info.nutrisisihatekin@gmail.com
Facebook page : Nutrisi Sihat Ekin
Facebook personal : Ekin Hoza
 
Penghantaran ke seluruh Malaysia dan Lain-lain